Automobilky sa spoliehajú na duálny systém vzdelávania

Spravodajstvo
Nitra 13. júna (TASR) – Výrobcovia automobilov a ich subdodávatelia na Slovensku trpia nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. Vo všetkých priemyselných odvetviach na Slovensku odíde ročne do dôchodku 33.000 stredoškolsky vzdelaných kvalifikovaných pracovníkov, zo stredných škôl však prichádza len 5000 nových. Slovenský automobilový priemysel sa na celkovej zamestnanosti podieľa 9 %.

Podľa prieskumu spoločnosti PwC z marca tohto roka má problém s akútnym nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily 70 % subdodávateľov pre automobilový priemysel, skonštatoval Peter Mrnka zo spoločnosti PwC. "Generácia bývalých strojárov, skutočných fachmanov, nám odchádza. Musíme si vypomáhať aj dovozom ľudí zo zahraničia," potvrdil Štefan Rosina zo spoločnosti Matador Holding.

Výrobcovia automobilov zamestnávajú vo svojich továrňach momentálne 16.000 zamestnancov, ďalších 68.000 pracuje v subdodávateľských firmách pre automobilový priemysel. "Aby mohli automobilky vôbec fungovať, musela si každá jedna zriadiť kvalifikačné centrá, kde si musia rekvalifikovať nových pracovníkov," skonštatoval prezident Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku Jaroslav Holeček na stretnutí zástupcov zväzu s predstaviteľmi subdodávateľských firiem v Nitre. Riešením problému je aj systém duálneho vzdelávania, ktoré od septembra tohto roka štartuje na Slovensku. "V pilotnom roku sa zapojilo do projektu duálneho vzdelávania 15 subdodávateľských firiem pre automobilový priemysel a šesť stredných škôl z celého Slovenska. Naším cieľom je zvýšiť podiel zamestnávateľov na duálnom vzdelávaní zo súčasných 0,05 % na 30 % v roku 2020," skonštatoval Holeček.

Podľa Holečka je súčasná štruktúra absolventov škôl pre prax absolútne nevyhovujúca. "Potrebujeme 31 % vysokoškolsky vzdelaných ľudí a 69 % zamestnancov so stredoškolským vzdelaním. Realita je opačná, 60 % absolventov stredných škôl ide študovať na vysoké školy. Ďalší sú nezamestnaní, lebo vyštudovali odbory, o ktoré trh práce nemá záujem." Spolupráca praxe s vysokými školami prakticky neexistuje. "A pokiaľ budú školy platené podľa počtu študentov a nie podľa kvality a uplatnenia ich absolventov, ani fungovať nebude," domnieva sa Holeček.

Systém duálneho vzdelávania na stredných školách by mal umožniť žiakom získať väčšinu svojich praktických vedomostí priamo v podnikoch alebo odborných centrách, ktoré sú na to prispôsobené. Jednou z firiem, ktoré rozbiehajú pilotný projekt duálneho vzdelávania v spolupráci so Strednou odbornou školou v Zlatých Moravciach, je vrábeľská firma MIBA Steeltec. V rámci projektu bude škola zabezpečovať výučbu teórie, firma praktickú výučbu študenta. Praktická časť bude tvoriť 60 % z celkového vzdelávania študenta. "V Rakúsku je ten pomer až 80 % v prospech praxe a toto by sme chceli dosiahnuť aj my," skonštatoval riaditeľ firmy Peter Chudoba.
Zdroj, foto: TASR

"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona."

Mohlo by vás zaujímať:

Poslať priateľovi
Ahoj,
na stránke www.istp.sk som našiel/a informácie, ktoré by sa ti hodili: istp.sk/clanok/5805/Automobilky-sa-spoliehaju-na-dualny-system-vzdelavania
pracujem
pracujem Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...
ISTP

Prebieha vyhľadávanie, prosím, čakajte...

Pomocník

Máte otázky?
Vitajte v ISTP

Váš Internetový Sprievodca Trhom Práce

Na základe rozhodnutia o vyradení z evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade PSVR si, prosím, upravte registračné údaje.

Dobrovoľne nezamestnaný

Chcem pracovať

Potvrdenie

Vykonať požadovanú akciu?

Áno Nie